Zwycięstwo w 90. Rajdzie Monte Carlo załogi w samochodzie M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1
W wieku 47 lat Sébastien Loeb za kierownicą samochodu M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 został najstarszym zwycięzcą rundy FIA World Rally Championship i triumfował w Rajdzie Monte Carlo po raz ósmy, czym zrównał się z drugim na mecie Sébastienem Ogierem. Pilotka Loeba – Isabelle Galmiche, 50-letnia nauczycielka matematyki, dla której był to pierwszy start w rajdzie na tak wysokim szczeblu – jest pierwszą kobietą od 1997 roku, która triumfowała w rundzie WRC. Załoga zwycięskiego auta M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 wygrała w sumie 6 z 17 odcinków specjalnych Rajdu Monte Carlo. W jednym, pierwszym w karierze na poziomie rundy WRC, zwyciężył również Gus Greensmith.
– Nie spodziewałem się aż tak wiele, kiedy tu przyjechałem – przyznał na mecie Sébastien Loeb, który na zapoznanie z trasą Rajdu Monte Carlo przyleciał bezpośrednio po zakończeniu Rajdu Dakar, w którym zajął drugie miejsce. – To była świetna walka, Ogier był naprawdę szybki, a ja zmagałem się z drobnymi problemami wczoraj, a nawet dziś rano – powiedział 9-krotny mistrz świata tuż za metą ostatniego odcinka specjalnego 80-tego wygranego rajdu WRC w karierze./p>
Rajd zapowiadał się ciekawie już od odcinka testowego, którego pierwszy przejazd wygrała hybrydowa Puma Rally1 z Loebem za kierownicą.
– Byłem naprawdę zaskoczony, kiedy w pierwszym przejeździe uzyskałem najlepszy czas. Zwykle w tego typu testach nie jestem zbyt dobry, ale z tym autem dogadałem się od razu i znalazłem właściwy rytm – podkreślał Sébastien Loeb.
Po 4 z rzędu wygranych odcinkach specjalnych w piątek Sébastien Loeb i Isabelle Galmiche w M-Sport Ford Puma Hybrid Rally 1 prowadzili w rajdzie na koniec dnia z przewagą niemal 10 sekund nad Sébastienem Ogierem. Już wtedy Loebowi przyklejono łatkę najstarszego kierowcy, który był liderem rundy FIA World Rally Championship. Niezbyt trafiony dobór opon na odcinki specjalne sobotniego etapu sprawił, że Loeb i Ogier zamienili się miejscami, przy czym na koniec etapu przewaga tego drugiego wynosiła już 21,1 s. Po dwóch niedzielnych odcinkach specjalnych przewaga Ogiera wzrosła do 24,6 s. Na trzecim „oesie” lider rajdu stracił ok. 30 s z powodu przebitej opony. Na prowadzenie wrócił Loeb z przewagą 9,5 s, którą powiększył o jedną sekundę na ostatnim odcinku specjalnym.
Inne osiągnięcia zespołu M-Sport Ford World Rally Team
Również pozostali zawodnicy zespołu M-Sport Ford World Rally Team uzyskali fantastyczne wyniki – Craig Breen i Paul Nagle wywalczyli trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Monte Carlo, zaś na piątym za kierownicą hybrydowej Pumy finiszował Gus Greensmith pilotowany przez Jonasa Anderssona. Ten ostatni odniósł pierwsze z karierze zwycięstwo na odcinku specjalnym rajdu WRC, w najwyższej klasie.
W klasyfikacji mistrzostw świata FIA WRC po Rajdzie Monte Carlo prowadzi Sébastien Loeb z 27 punktami na koncie. Craig Breen ma ich 15 i zajmuje 4. miejsce, a Gus Greensmith – 10 i jest sklasyfikowany na 6. pozycji. W klasyfikacji producentów na prowadzeniu jest M-Sport Ford World Rally Team z 42 punktami.
Ford puma rally1 - Hybrydowa era w WRC
M‑Sport Ford Puma Hybrid Rally1 jest pierwszym zelektryfikowanym samochodem wyczynowym Forda, napędzanym podobnym układem napędowym, jak samochód drogowy Puma EcoBoost Hybrid1), na którym bazuje. Hybrydowy układ napędowy nowej generacji odzyskuje energię podczas hamowania i jazdy wybiegiem oraz przechowuje ją w akumulatorze, o pojemności 3,9 kWh. Energia ta jest następnie wykorzystywana do wspomagania znakomitych osiągów turbodoładowanego silnika benzynowego EcoBoost o pojemności 1,6 litra poprzez wielokrotne, maksymalnie trzysekundowe, „doładowanie” za pomocą silnika elektrycznego o mocy 100 kW. Łączna moc tego zespołu napędowego to ponad 500 KM.
Wraz ze startem sezonu 2022, Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Świata wkroczyły w nową zelektryfikowaną erę, gdzie w najwyższej klasie rywalizują samochody z napędem hybrydowym. Spektakularny sukces odniesiony podczas Rajdu Monte Carlo pokazuje jak dopracowaną konstrukcją jest Ford Puma Hybrid Rally1.
Aktualności i wydarzenia
-
Ford Bronco to samochód terenowy z prawdziwego zdarzenia, którego solidna konstrukcja…
-
Charge Around the Globe – wielka podróż Lexie Alford przez USA i przedostatni etap wyprawy
Wyprawa dookoła świata elektrycznym Fordem Explorerem powoli zbliża się do finału… -
Od narzędzia pracy do ikony stylu życia. Pickupy Forda w trakcie nieustannej ewolucji
Kiedy w 1925 roku Ford wprowadził na rynek Model T Runabout, niewiele osób zdawało… -
Nowy układ napędowy PHEV podnosi atrakcyjność gamy Forda Tourneo Connect
Ford zwiększa atrakcyjność oferty popularnego siedmiomiejscowego samochodu… -
Kolejne kilometry doświadczeń dla Mustangów GT3 w IMSA
Po pełnym emocji starcie sezonu w wyścigu Rolex 24 na Daytona, zespoły Ford… -
Mistrzowie uciągu z gamy Forda – podróże z przyczepą
Wiosenna, letnia i jesienna pogoda sprzyja zarówno krótkim wypadom za miasto,… -
Najstarsza działająca fabryka Forda obchodzi swoje 100- lecie
Ford Motor Company to firma, która działa na rynku od 1903 roku. W tym roku… -
Niezwykła wyprawa za kierownicą Forda Rangera. Polski podróżnik i 20 tys. kilometrów dookoła Australii
Tomasz Gorazdowski – znany podróżnik, dziennikarz i autor książek rusza na kolejną… -
Ford Bronco – terenowy brat Mustanga. Te modele mają ze sobą więcej wspólnego, niż można się spodziewać
Ford Bronco zadebiutował w 1966 roku i szybko stał się ulubieńcem przygód i… -
„Lubię mieć wszędzie dom”. Anna Nowak-Ibisz – „AutentycznE rozmowy w E-Transicie”
Anna Nowak-Ibisz znana jest przede wszystkim ze swojego zamiłowania do gadżetów,… -
Ford Performance, czyli zbrojne ramię Forda. Historia marki od zawsze związana jest z motosportem
Zaangażowanie Forda w sporty motorowe to historia, która ma ponad 120 lat. Dziesięć… -
Ford pokonał globalnych producentów samochodów – raport „Leading the Charge 2024”
Ford Motor Company – zgodnie z najnowszym raportem organizacji Lead the Charge…