WIOSENNE PORZĄDKI: SPRAWDŹ UKŁAD HAMULCOWY, WYPIERZ TAPICERKĘ, WYMIEŃ PIÓRA WYCIERACZEK

Logo jako element identyfikacji wizualnej marki jest nieodłącznym elementem historii i tradycji danej firmy. Nie inaczej jest w przypadku amerykańskiego producenta Ford, którego charakterystyczne niebieskie logo znane jest na całym świecie. Świadomość marki i jej wizualna reprezentacja zmieniały się na przestrzeni lat, zmieniając swoje oblicze w zależności od mody i przekazu. Zapraszamy do zapoznania się z historią logo Forda, tym jak się zmieniało i co miało wpływ na te zmiany.
Ford Motor Company to firma, która od lat wywiera ogromny wpływ na rozwój branży motoryzacyjnej. Dzięki czemu na przestrzeni lat zbudowała swoją świadomość jako marka reprezentująca dynamikę, wdzięk, stateczność i bezpieczeństwo, zyskując tym samym klientów z całego świata.
Kiedyś produkcja aut nie była liczona w tysiącach dziennie, Ford produkował średnio kilka aut w okresie regularnej produkcji. Do roku 1913 produkcja samochodów była ograniczona przez bezlitosne limity produkcyjne. W odpowiedzi na rosnące potrzeby kierowców Henry Ford zrealizował koncepcję linii montażowej, zmieniając tym samym możliwości produkcyjne firmy i znacząco obniżając cenę za samochód. Modele marki Ford od początku działania firmy miały być osiągalne dla każdego klienta, a obietnica ta zrealizowała się niemal natychmiast.
Pierwsze logo marki powstało dokładnie w 1903 roku. W zaprezentowanym znaku firmowym dostrzec można zarys charakterystycznego owalu, który jest szczególnie widoczny w obecnym logo. Integralna część designu marki odzwierciedlona jest w wyrazistej estetyce i pewności co do podejmowanych decyzji - marka Ford miała stać się rozpoznawalna i charakterystyczna.
Początkowo logo składało się ze zdecydowanie większej liczby słów napisanych pogrubioną czcionką bezszeryfową. Kolorystyka logo Forda w początkach XX wieku nie była tożsama z dzisiejszą - najczęściej stosowano połączenie kolorów czarnego z białym. Z czasem artystyczny charakter Forda stał się niepraktyczny i utrudniał jasną identyfikację z marką. W związku z tym marka podjęła decyzję o zmianie logo na bardziej intuicyjne w odbiorze i proste w formie.
Rok 1907 przyniósł całkowitą zmiana loga w myśl zasady prostej i bezpośredniej w wymowie estetyki. Zmianie uległy wszystkie elementy poprzedniego zamysłu artystycznego - od kształtu przez font po dobór kolorów. Logo kształtem miało przypominać oko, w którym funkcję soczewki pełnił wyraźny, pogrubiony wyraz “Ford”. Logo nie reprezentowało marki zbyt długo - po dwóch latach Ford zdecydował się na kolejną zmianę.
W roku 1907 oprócz nowego loga, Ford zaprojektował własny pisemny krój znaku towarowego Ford. Childe Harold Wills to postać mniej znana od Henrego Forda, ale równie istotna dla identyfikacji wizerunkowej marki. Postać ta była współpracownikiem Henry'ego Forda, z ramienia którego Wills stworzył czcionkę stosowaną w kolejnych propozycjach logo. W trakcie projektowania Wills wykorzystywał szablon pisma swojego dziadka, który był oparty na stylu pisania nauczanym w szkołach. Charakterystycznym elementem wizualnym tego logo była przedłużona litera „d”, z której końcowo zrezygnowano.
Logo powstałe w 1911 roku najbardziej kojarzy się z obecnym elementem identyfikacji wizerunkowej marki. Centrum loga tworzy podpis Henry'ego Forda umieszczony w owalu, na obwodzie którego znajdowała się sentencja „The Famous Motor Cars”. Ponownie zastosowano biel i czerń, co wkrótce miało się zmienić.
Droga wybrana przez Forda przy tworzeniu kolejnych projektów logo polegała na wyklarowaniu jasnej i spójnej wizji loga uwidaczniającego to, co dla marki najważniejsze. Emblemat przedstawiony powyżej przypomina sylwetkę ptaka z rozpostartymi skrzydłami - będących metaforą wolności tworzenia i lekkości poruszania się samochodami marki Ford.
Logo Ford w latach 1917 oznaczało powrót do owalnej formy i ograniczenie napisów do minimum - zupełnie tak, jak zakładała koncepcja pierwszego logo stworzonego w 1903 roku. Charakterystyczny napis i kształt najbardziej nawiązują do obecnego, znanego w świecie motoryzacji niebiesko-białego logo.
W roku 1927 stworzono prototyp logo, które funkcjonuje aż po dziś dzień. Choć logo to jest zbliżone do swojego poprzednika z lat 1927-1957, to zdecydowanie różni się usuniętym wypełnieniem obramowania i czarno-białej kolorystyki. Logo przypadło do gustu zarówno twórcom, jak i klientom salonów Forda, dzięki czemu przetrwało kolejnych 30 lat.
10 lat po śmierci Henry'ego Forda rozpoczęto prace nad nowym projektem logo marki. Owal loga został wydłużony i zniekształcony a ramka składała się z cienkich białych i niebieskich linii. Wzór ten nie przetrwał próby czasu, po 5 latach znów zdecydowano się na zmianę wizji emblematu.
Biały napis Ford na niebieskim tle - klasyka w nowoczesnej postaci. Wzór, który przyciągał uwagę ze względu na prostotę, elegancki wygląd i ponadczasowość.
Powyższe logo wygląda niemal identycznie jak propozycja wzoru powstała po zakończeniu pierwszej wojny światowej. Spłaszczenie owalu i nieco inny odcień koloru niebieskiego nadały logo Ford żywszego charakteru, pokazując jednocześnie harmonię i klasę marki motoryzacyjnej.
Niewiele osób wie o tym, że Henry Ford Drugi postanowił w roku 1966 odmienić logo, które znamy dzisiaj. Marka zatrudniła w tym celu cenionego projektanta Paula Randa, który miał stworzyć zupełnie innowacyjny projekt. Jednak zmiany jakie zaszły w projekcie były na tyle radykalne, że nie przyjął się zbyt dobrze.
Tak właśnie prezentuje się historia logo Ford, niezwykle długa i obfitująca w różne zmiany. Pierwotny projekt przeszedł bardzo długą drogę do tego, by stać się niebieskim emblematem znanym na całym świecie.